Zakorakali smo v praznični čas, ki s seboj prinaša bleščice, veselje in – seveda – nakupovanje daril! Ugotavljamo, da kar štirje od petih prebivalcev Slovenije kupujejo praznična darila, več za božič kot za novo leto. Najpogostejša izbira za novoletna darila je hrana in pijača, medtem ko za božič najpogosteje izberemo igrače. Večina potrošnikov za darila nameni do 150 €. Pripadniki različnih generacij se med seboj precej razlikujejo v navadah nakupovanja daril, enako velja za prebivalce različnih držav v regiji.
Rezultati so del raziskave Mediana TGI Adria, ki jo na Inštitutu za raziskovanje trga in medijev Mediana izvajamo vsako leto na vzorcu več kot 17.000 ljudi iz Slovenije, Hrvaške in Srbije.
80 % prebivalcem Slovenije kupuje praznična darila, več za božič kot za novo leto
80 % prebivalcev Slovenije za božično-novoletne praznike kupuje darila. Za novo leto darila kupuje polovica prebivalcev, več generacija baby boom kot ostale. Za božič darila kupuje več ljudi, in sicer dve tretjini. Za božič darila največ kupujejo pripadniki generacij Z in Y.
Za novo leto najpogosteje izberemo hrano in pijačo, za božič pa igrače
Za novo leto si v Sloveniji najpogosteje podarimo hrano in pijačo (17 %), sledijo pa parfumi in kozmetika (14 %) ter igrače (13 %). Za božič pa so na prvem mestu igrače (24 %), sledijo parfumi in kozmetika (22 %) ter oblačila (21 %). Obstajajo razlike med generacijami. Generacija Z raje kot ostali podari rože/rastine, vstopnice in nakit, generacija X pa pogosteje kot ostali obdarovancem pokloni opremo za dom.
Večina potrošnikov za darila nameni do 150 €
Preverili smo tudi, koliko prebivalci Slovenije zapravimo za darila. Za novo leto največ ljudi za darila potroši do 50 €, sledijo tisti, ki namenijo do 150 €. Za božič pa največ prebivalcev zapravi med 50 in 150 €, sledijo tisti, ki namenijo do 50 €. Ugotavljamo še, da generaciji Z in baby boom zapravita manj kot generaciji Y in X.
Polovica prebivalcev Slovenije po nakupih daril z veseljem
Darila rada kupuje polovica prebivalcev Slovenije, najraje generacija Z. Tretjina prebivalcev Slovenije dobro premisli pred nakupom daril, najbolj generaciji Z in baby boom. Petina rada daje darila, ki vključujejo faktor presenečenja. To bolj velja za generacijo Z.
Nakupovanje daril v regiji – navade in razlike
Preverili smo tudi, ali se Slovenci, Hrvati in Srbi razlikujemo v tem, kako in kaj kupujemo za praznike. Ugotovili smo, da za novo leto darila največ kupujejo prebivalci Srbije, za božič pa prebivalci Hrvaške.
Za novo leto si v Sloveniji pogosteje podarimo doživetja in dobrodelne donacije, na Hrvaškem večkrat hrano in pijačo, v Srbiji pa izstopajo oblačila, igrače in kozmetika. Za božič pa si prebivalci Slovenije pogosteje kot ostali podarjamo aparati, doživetja in dobrodelne donacije. Na Hrvaškem pa za darila za božič nadpovprečno pogosto izberejo rože/rastline, kozmetiko in nakit/ure.
Razlikujemo se tudi glede navad obdarovanja. V Sloveniji več prebivalcev (60 %) dobro razmisli preden kupi darila. V Srbiji raje kupujejo darila v primerjavi z drugimi državami v regiji. Veliko bolj kot drugi (56 %) radi dajejo darila, ki vključujejo faktor presenečenja.